یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی
121 - شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی
... إِيَّــاكَ وَ الِاتِّــكَـــالَ عَــلَـــى الْــمُـنَــى شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی
... فَــاتَّــقُــوا اللهَ، عِــبَـــادَ اللهِ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی
حدیث مُسنَد :
أَلفِيَّة محمّد بن عبدالله بن مالک قرن 7 ه.ق
قَـــالَ مُـحَـمَّـدٌ هُــوَ بـنُ مَـالِـكٍ
مُصَـلِّياً عَـلَــی الـنَّبِيِّ الـمُصَطَفَــی
وَ أَسـتَـعِـيـــنُ اللهَ فِــي أَلــفِــيَّـــة لَوعَة لوعة. *** لوع. *** لوعات. *** لوعت. *** لوع : *** ... وَ أَخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجَامِعِ قُلُوبِهِمْ ... سُبُحاتُ وجهِ الله، *** سبحات. أوکار أوکار. ... فَهُمْ إِلَى أَوْكَارِ الْأَفْكَارِ يَأْوُونَ ... إسماعیلیه. اسماعیلیان. سبعیه. هفت امامیان. باطنیان. باطنیة. حشاشین. ملاحده. فدائیان. فرقه ای از شیعه که سلسلۀ ائمه را به اسماعیل فرزند مهتر امام جعفر صادق (ع) ختم کنند و اسماعیل را امام هفتم دانند. اسماعیل نخست از طرف پدر به جانشینی وی تعیین گردید ولی بعد حضرت صادق (ع) پسر دوم خود موسی را جانشین خود کرد. اسماعیلیه انتصاب اخیر را نپذیرفتند و گفتند امام نمیتواند تغییر عقیده بدهد. اسماعیل پنج سال پیش از وفات پدر در مدینه بسال 145 ه.ق. درگذشت و در مقبرۀ بقیع الغرقد مدفون گردید. با آنکه گروهی شاهد مرگ اسماعیل بودند، طرفداران وی ادعا کردند که او تا پنج سال پس از فوت پدر زندگی کرد و او را در بازار بصره مشاهده کردند و آنجا مردی مفلوج را با مسّ دست شفا بخشید. پسران اسماعیل که در زمرۀ افراد دیگر علویین مورد تعقیب حکومت بودند، مدینه را ترک گفتند. محمد پسر مهتر در ناحیت دماوند قرب ری مخفی شد واعقاب او در خراسان و سپس قندهار خود را پنهان داشتند و آنگاه به هندوستان مهاجرت کردند و هنوز هم عده ای از اسماعیلیه در هند اقامت دارند. علی برادر محمد، به سوریه و مغرب هجرت کرد. اعقاب اسماعیل مبلغینی بنام داعی (ج ، دُعاة) به اقطار ممالک اسلامی گسیل میداشتند تا عقیدۀ آنان را که به باطنیه شهرت داشتند تبلیغ کنند و اساس آنان بر تفسیر و تأویل قرآن بود. یکی از این مبلغین میمون ملقب به قدّاح بود که پسر او عبدﷲ رئیس شیعۀ قِرامِطه گردید. محمد بن حسین ملقب به زیدان که بوسیلۀ نجوم آگاهی یافته بود که حکومت به ایرانیان باز خواهد گشت با معاضدت یکی از اغنیای ایرانی معتقداتی را که هم جنبۀ مذهبی و هم جنبۀ اجتماعی داشت، مورد قبول اسماعیلیه قرار داد. در پایان قرن سوم هجری، عبیدﷲ بن محمد المهدی که از طرف بربریان به امامت قبیلۀ کتامة منصوب شده بود، در مغرب حکومت فاطمیین یا عبیدیة را تأسیس کرد و حکومت مزبور بزودی به مصر منتقل گردید. بَساسیری. |
|||
|