انْطَلِقُوا إِلى‏ ظِلٍّ ذِي ثَلاثِ شُعَبٍ
یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
چهار شنبه 4 آذر 1394برچسب:, :: :: نويسنده : علی

" انْطَلِقُوا إِلى‏ ظِلٍّ ذِي ثَلاثِ شُعَبٍ "

مفسرين گفته‏ اند:
مراد از اين " ظل " سايه دودى است كه از آتش جهنم بالا مى‏رود،
هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:

" وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ ".

و نيز در مورد انشعاب آن به سه شعبه گفته‏ اند:
اين اشاره است به عظمت دود جهنم،
چون دود وقتى خيلى متراكم و عظيم باشد شاخه شاخه مى‏شود.

" لا ظَلِيلٍ وَ لا يُغْنِي مِنَ اللَّهَبِ "

" ظل ظليل " به معناى سايه خنك است،
سايه‏ اى كه از رسيدن حرارت به انسان جلوگيرى كند،
و براى آدمى ساترى از آزار حرارت باشد،
و اينكه مى‏فرمايد سايه شعبه‏ دار ظليل نيست، منظور اين است كه از هُرم آتش و شعله‏ هاى آن جلوگيرى نمى‏كند.

" إِنَّها تَرْمِي بِشَرَرٍ كَالْقَصْرِ

كَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ "

ضمير" انها " به " نار - آتش " بر مى‏گردد
هر چند در كلام نامى از " نار " برده نشده بود،
و ليكن از سياق معلوم است.
و كلمه " شرر " به معناى زبانه‏ هايى است كه از آتش بر مى‏خيزد.
و معناى " قصر " معلوم است
و كلمه " جمالة " جمع جمل است،
كه به معناى شتر نر است،
و معناى آيه روشن است.