یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


 قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ .

دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



هُوَ الْمَهْدِيُّ

 

 « مَهديّ » یک إسم عربي است .
 با حروف أصلی « ه  د  ي » .
 بر وزن مفعول است .
 معاني زیر برای آن آمده :

 
هدایت شده ،

 إرشاد شده ،

 الّذي قَد هَداهُ اللهُ إِلَى الحَقِّ ،

 آنكه خداوند او را به راهِ حقّ
هدايت نموده است . 

یک شنبه 20 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

سَجدَةُ الشُّـکرِ

سجدۀ شُـکر

 

 

   سجدةُ الشّكرِ مستحبّةٌ   سجدۀ شکر
                                           یک نوع مستحبّی است که 

  
   عندَ تجديدِ نِعَمِ اللهِ تعالى،   هنگام تازه شدن نعمتهای
                                  خداوند بزرگوار
   أو دفعِ البلايا،   یا هنگام رانده و دور شدن زحمتها و
                              
  رنجها و سختیها و گرفتاریها
  
   و أعقابِ الصَّلَواتِ .  
یا پس از تمام شدن نمازها
                                          
انجام میشود .

 

 

 


 

یک شنبه 20 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

إِنَّا جَعَلْنا
في‏ أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً
فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ
فَهُمْ مُقْمَحُونَ
سورۀ « یـس »
صلی الله علیه و آله و سلم
آیۀ هشتم


  « أعناق » یک إسم عربي است.
  « أعناق » یک إسم جمع است.
  حروف أصلیش « ع ن ق » است.
  مفردِ أعناق ، « عُنُق » است.
  عـنـق یعنی گردن.
 
عـنـق معانی دیگری هم دارد.

 

  « أذقان » یک إسم عربي است.
  « أذقان » یک إسم جمع است.
  حروف أصلیش « ذ ق ن » است.
  مفردِ أذقان ، « ذَقَن » است.
  ذقـن یعنی چانه ،
  زَنَخ ،
  زَنَخدان ،
 
محلّ ریش برآوردن.
 

یک شنبه 20 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

  ... فَقَالَ رَجُلٌ :

  يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ

  كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ ؟

  قَالَ :

  إِذَا أَصْبَحَ

  ثُمَّ أَمْسَى

  رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ

  وَ قَالَ

  يَا نَفْسِي

  إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ

  لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً

  وَ اللهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ

  فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ ؟

  أَ ذَكَرْتِ اللهَ أَمْ حَمِدْتِهِ ؟

  أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ ؟

  أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ ؟

  أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ ؟

  أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ ؟

  أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ ؟

  أَعَنْتِ مُسْلِماً ؟

  مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ ؟

  فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ

  فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ

  حَمِدَ اللهَ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ

  وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً

  اسْتَغْفَرَ اللهَ

  وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ

یک شنبه 20 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


شَوّال

  ماه عید فطر.
  ماه بعد از رمضان.
  و گاه برای اشارۀ به معنی وصفی
  الف و لام در اوّل آن می آید ( الشّوال ).
  وجه تسمیه آنکه ، در این ماه عرب ، سیر وشکار میکردند
  و از خانه های خود بیرون میرفتند.
  مشتقّ از شَول که مصدر است بمعنی برداشته شدن.
  ماه دهم از سال قمریِ عرب میان رمضان و ذوالقعدة.
  ماه فطر.
  آن را با صفت مکرّم آرند و گویند شوّال المکرّم.
  در روز بیست وپنجم شوّال سال 148 هجری قمری
  به قولی
  روز شهادت امام جعفرصادق (ع) است.
  و أشهرالحجّ [ الحجُّ أشهرٌ معلوماتٌ ] که در قرآن آمده است
  به ماههای شوّال و ذوالقعدة و ذوالحجّة تعبیر گردیده است.
  در شوّال سال سوم هجری قمری واقعۀ أُحد آغاز شد.
 
ازدواج حضرت رسول (ص)
  با عائشة دختر ابوبکر
 
(عائشة همان قیام کننده است بر ضدّ علیّ (ع)
  پس از قتل عثمان به سال ٣٥ ه . ق
  که به جنگ معروف به «جمل » منتهی شد
  و در آن جنگ عائشة در هودجی بود

  و هودج را بر شتری نهاده بودند.)

جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

  يَسْـتَـوْحِشُ مِنَ الدُّنْـيَا وَ زَهْرَتِهَا

  وَ يَأْنَـسُ بِاللَّـيْـلِ وَ ظُلْمَتِه‏ِ

*******

   مأخذ :
           کتاب: مُروجُ الذَّهَبِ وَ مَعادِنُ الجَوهَرِ

           وصفُ عليٍّ عندَ معاویةَ

           صفحۀ 317
          
   مؤلِّف :
            أبوالحسن،علیّ بن حسین مسعودي
            وفات قرن چارم هجري قمري
            در کشور مصر
            در شهر فُسطاط


جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



  وَ لَم یَکُن أَلَـذُّ فِي الشَّـبابِ

  مِن سَهَرٍ وَ العَینِ کَالسَّحابِ

  مُجـتَنِبُ الحَیوانِ وَ الأَحوالِ

  وَ الخَلقِ  وَ الدُّنیا  وَ الأَموالِ

  وَ ذاکِرُ اللهَ غَیرُ غافِلٍ

  مُشتَـغِلٌ عَن ، غَیرُ بِالنَّوافِلِ

  فَـعَیـشُهُ المَحوُ فِي المَذکورِ

  فَناءٌ فَناءٌ ، هذا لَکَ المَنظورُ

جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



« در مقامِ أهلِ توحید »
سرودۀ حکیم سنایی غَزنَوی
رحمة الله تعالی علیه
قرن ششم ه.ق
مدفون در کشور افعانستان
در شهر غَزنین
*********************

 

مکُن در جسم و جان مـنـزل ، کـــه این دون ست و آن والا 

 

قَـــدَم  زین هـــــر دو بـیـرون نِه ، نَـه آنجا باش و نَـه اینجا


بِهَرچ از راه ، دور اُفتی ، چه کفــر آن حرف ، و چه ایمان
بهرچ از دوست ، وا مانی ، چه زشت آن نقش ، و چه زیبا

گـــــواهِ عــاشق آن بـــاشد ، کـه سَـــردَش یـابـی از دوزخ
نــشــانِ رَهــــــرو آن بــاشد ، که خُشـکـش بـیـنـی از دریـا
 
نـبـود از خــواریِ آدم ، کــه خــالی گـشـت ، از او جَـنَّـت
نـبـود از عاجــزی وامِق ، کــه عَذرا مـانـد از او عَــــذرا

ســـخــن کــز رویِ دین ، گویی ، چه عِبرانی چه سُریانی
مکان کز بهر حقّ ، جویی ، چـه جـابَـلـقـا چـــه جـابَـلـسـا
 
شَهادَت گفتن آن بـاشد ، کــه  هــــم  زَ اوّل  دَرآشــامــی
هـــمـــه دریـایِ هـسـتـی را  ،  بِـدان حَـرفِ نَـهَـنـگ آسا

نـیـابــی خـــار و خــاشاکی در ایـن رَه ، چون به فَـرّاشی
کـمـر بَـسـت و به فَرق اِسـتـاد در حَرفِ شَهادت ، « لا »

چــو « لا » از حَــدِّ انسانــی ، فـکـنـدت  در  رَهِ  حیرت
پـس ، از نـــــورِ اُلـوهـیَّـت ، بـــه  الله  آی ، از « إلّا »

زِ  راهِ دین  تـــوان آمـد ، بـــه صحرایِ  نیاز ، ار نــــی
بـــه معنی کــی رسد مَــردُم ، گـــــذر ناکرده  بر أسما ؟
درونِ جـــــــوهرِ صَـفـرا ، هـمـه کُــفـر ست و شیطانـی
گــرَت سـودایِ ایـن بــاشد ، قَــدَم بـیـرون نِـه از صَــفرا
[ صفرا در اینجا یعنی هَوَس ]

 

  چـه مانی بـهـرِ مُرداری ، چو  زاغان ، اندرین  پستی ؟

 

قفس بشکن ، چو طاووسان ، یکی بَر پَـــر  بَر این  بالا

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  عـــروسِ حــضــرتِ قُـــرآن ، نِــقــاب آن گـه  بَـــراندازد

 
 

کــــــه دارُالـمُـلـکِ ایــمــان  را ، مُـــجـرَّد  بیند از غوغا

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

عَـجَـب نـبـوَد گــــر از قُــــرآن نصیبت نیست جُز نقـشی
کـــــه از خـورشـیـد جُــــــز گــــرمی ، نیابد چــشمِ نابینا

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

بمیر ای دوست پیش از مرگ ، اگر  می زندگی خواهی
که ادریس از چُنین مُـردن ، بهشتی گشت ، پیش از مـا

 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بـــــه تیغِ عشق شو کُشته ، کــــــه تـا عُـمـرِ اَبَد یـابی
کـــه از شـمـشـیـرِ بـویـحـیـی نـشـان ندهد کس از اِحیا
[ منظور از بویحیی عزرائیل است ]

چه داری مِهرِ بَد مِهری کزو  بی جان شد «اسکندر» ؟
چــه بازی عـشق با یاری کزو  بی‌ مُـلک شد «دارا» ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

گــرَت ســودایِ آن بـاشد ، کـزین سـودا ، بُــرون آیــی
زِهـی ســودا  که خـواهـی یـافـت ، فـردا از چنین سودا

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

سَـــر اندر راهِ مُلکی نِــه کــه هــر ساعت همی باشــی
تـو همچون گوی سرگردان و ، رَه چون پـهـنه بی‌ پهنا

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تـو در کَـشـتـی فِـکُـن خود را ، مَـپای از بَهرِ تَسبیحـی
کـه خود روح‌ُ القُدُس گوید که : «  بِسْمِ اللهِ مَجْراها »

 

 

 

 

 

 

 

اگـــــــــــر دینت هـمی باید ، زِ دنیـا دار ، پی بـگـسـل
که حرصش با تو هر ساعت ، بُوَد  بی‌ حرف و بی‌ آوا

هـمـی گـــــوید  که : دنــیــا را ، بدین از دیو بِـخریـدم
 
 
 
 
 
 
اگــر دنیا هـمی خـواهی ؛ بِـده  دین و بــِبَــر دنـیـــــــا

 

 

 

 

 

 

ببین باری کــه هــر ساعت ازین پیروزه گون خـــیمه
چــه بازیها بُـــرون  آرد ، همی این پـیـرِ خـوش سیما

 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

زِ بَعدِ  خاک شدن ، یا زیان بُوَد ، یا سود

به نَقد  خاک شوم ، بِنگرم  چه خواهد بود

به نَقد خاک شدن ، کارِ عاشقان باشد

که راهِ بند  شکستن ، خُدایشان بِنُمود


به أمرِ « موتوا قبلَ أن تَموتوا » ما

کنیم همچو محمّد(ص) غزایِ نفسِ جُهود

جُهود و مُشرِک و تَرسا ، نتیجۀ نَفس ست

زِ پِـشک باشد دودِ خَبیث ، نی از عود




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 609
بازدید دیروز : 2093
بازدید هفته : 5879
بازدید ماه : 8925
بازدید کل : 166068
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content